torsdag 27 februari 2014

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag


Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
av Sara Ohlsson

Typiskt att min Ölandsbok (Landskapsprojektet!) visade sig till stor del utspela sig i Kalmar ... Men jag tycker att det räknas ändå, eftersom ölänningar verkar gå på gymnasiet i Kalmar precis som Olivia i den här boken. Och hon åker ju hem till Byxelkrok flera gånger också.

Olivia är sjutton år och har varit ihop med John i några år. Men nu har han gjort slut, bland annat med skälet att han ju är några år äldre än henne (som om inte åldersskillnaden hade funnits där hela tiden). Olivia blir helt förstörd. Men hon har kompisar som stöttar henne och tillsammans med en av dem gör hon upp en plan för hur hon ska få tillbaka John. Ändå gör Olivia en del saker som verkligen inte ingår i planen, till exempel ligger med killar som hon egentligen skäms över att ens synas tillsammans med.

Först lade jag knappt märkte till vissa små detaljer i Olivias berättelse, men plötsligt upptäckte jag att jag hade omvärderat en hel del i historien. Skulle Olivia också upptäcka det som läsaren ser?

Jag skrev i min smakbit från boken att jag gillade språket. Med det menar jag inte att det är något speciellt märkvärdigt med det, men jag tyckte att det passade bra i Olivias mun. Trovärdigt liksom.

Lästa landskap
Skåne: "Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist
Blekinge: "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
Öland: "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" av Sara Ohlsson

1 kommentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera