söndag 9 april 2017

The View from the Cheap Seats

The View from the Cheap Seats
av Neil Gaiman

Ovanligt nog för att vara en bok av Neil Gaiman så är det här inte skönlitterärt. "The View from the Cheap Seats" är i stället en samling artiklar, tal, förord till andras böcker och annat i den stilen. En hel del känner jag igen, det har länkats till mycket av materialet från hans blogg genom åren. Annat är nytt för mig, för att jag inte har läst just den boken med det förordet t.ex. Jag läser egentligen inte så mycket fantasy eller sci-fi, så det var många av böckerna som jag inte hade läst. Texterna är alltid kunniga, ofta roliga och engagerande. Har man redan en lång vill-läsa-lista så är "The View from the Cheap Seats" ett fördärv, för listan ökas på en bra bit. Jag hann rent av läsa ett av tipsen, "Dogsbody" av Diana Wynne Jones, innan jag hade läst ut den här boken!

Sedan finns det också ett reportage om syriska flyktingar och gripande texter om vänners död. "Make Good Art", som jag tidigare har läst som en separat bok, finns också med här. Och är ärligt talat mer lättläst här än med alla effekter i den andra boken.

"The View from the Cheap Seats" håller säkert för att läsas i ett svep, men jag föredrog att läsa en eller ett par texter åt gången under ett par månaders tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar