torsdag 12 oktober 2017

Kungamördaren

Kungamördaren
av Hans-Olov Öberg

I sista delen i serien om Benny Modigh och Elias Fagervik är året 1999. Över tjugo år har gått sedan händelserna i första boken, "Djävulens tonsteg". (Del två hette "Någon att lita på".) Benny är inte längre ung och lovande. Han har varit polis i många år nu, och det finns ett fall som han aldrig har kunnat släppa. Officiellt är det löst, men Benny har en känsla av att det var någon annan som låg bakom. faktiskt är han lite besatt av tanken på att hitta bevis på att hans teori stämmer.

Elias har just kommit tillbaka från USA. Med hans förmågor borde det ha gått bra för honom där – och det gjorde det också tills allt gick snett. Men det är ju mitt under IT-boomen och det ska väl inte vara så svårt att bli framgångsrik i Stockholm. Fast några bakslag blir det ju alltid. Men Elias har förstått varför. Han vet precis vilka som är ute efter honom, och det ska de inte komma undan med.

Spännande avslutning på en deckarserie som jag tycker känns annorlunda. Med reservation för att det mycket väl kan vara en genre som jag inte brukar läsa. Jag tyckte egentligen bättre om de första två böckerna i serien. Det är ju ofta roligare att läsa när historien byggs upp än när den avslutas. Men man vill ju inte vara utan slutet heller. Jag måste få veta hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar