lördag 14 oktober 2017

Stallgänget på Tuva 1

Stallgänget på Tuva 1
av Lena Furberg

Jag har aldrig varit någon Min häst-läsare – särskilt inte efter 1996 (när jag var arton), året då serien Stallgänget på Tuva började gå i tidningen – men jag är ju ganska intresserad av serier, så ... Jag känner ju också till Lena Furbergs skapelse Mulle, såpass Min häst har jag ändå läst!

Den här serien är en realistisk hästserie som utspelar sig i ett stall, och handlar om hästarna där och ungdomarna som äger eller sköter dem. Det handlar till exempel om en svårriden häst, en häst som måste avlivas, att sälja en häst, att välja en häst, en katt som försvinner. Ganska vardagligt alltså. Säkert roligast att läsa om man är yngre och/eller hästintresserad själv, men det är ju också intressant att läsa om en miljö man inte känner till. Jag har hittat flera av de här seriealbumen på loppis, så jag kommer säkert läsa åtminstone ett par delar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar