tisdag 20 mars 2018

A Town Like Alice

A Town Like Alice
av Nevil Shute

Jag har förstått att en gång i tiden var Nevil Shute en mycket populär författare. Man hör ju fortfarande talas om honom ibland, men knappast i samma utsträckning. Jag hade dock inte läst något av honom tidigare, så det var spännande att läsa "A Town Like Alice" ("Fem svarta höns" på svenska) i min läsecirkel.

Jag hade hört något om Malaysia och Australien, så jag blev väldigt förvånad när boken inleddes med att en brittisk advokat besökte en klient i Skottland. Men allt hänger ihop, och vi får en spännande historia om Malaysia under andra världskriget och senare om ett litet samhälle i Australien. Alice i titeln syftar på Alice Springs, och hur kommer det sig att den staden är så blomstrande när "vår" lilla stad inte är det?

Spännande läsning, men så mycket rasism folket i avsnitten från Australien uppvisar. De använder ord jag inte ens har hört förr, men man förstår precis vad de menar med dem. Det har kanske inte så mycket att göra med författaren, han skildrar väl bara hur det var i Australien på den tiden. Det var en av sakerna vi diskuterade i läsecirkeln, och kom fram till att det nog var mycket möjligt att det var så. Jag misstänker att läsarna inte reagerade på det här när boken kom ut 1950.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar