söndag 15 april 2018

Bröllopet i Marsipanien

Bröllopet i Marsipanien
av Lena Karlin
Ilustrerad av Inger Edelfeldt

När jag var liten läste jag en sagobok på biblioteket om en fattig prinsessa som inte ville gifta sig med den rike prinsen trots att alla menade att det var det bästa för hennes land. Och så löstes situationen på ett oväntat sätt, när prinsessan blev bortrövad av en drake. När prinsen kom för att rädda henne så vägrade hon följa med tillbaka. Det var inte så det brukade vara i sagorna. Visst, senare har jag förstås läst andra böcker med en twist på sagans vanliga innehåll. "Prinsessa söker drake" av Patricia Wrede till exempel. Men i mitten av 80-talet så var det här helt nytt för mig. Och något som jag uppskattade.

Jag kom ihåg boken, men självklart hade jag inte lagt märke till titel eller författare. Jag lyckades i alla fall lista ut vad det var för bok så småningom. Kanske kom jag ändå ihåg landet Marsipanien och prinsessans namn Burra. Nästa svårighet var ju att få tag i den. Den finns ju inte. Jag har aldrig sett den på second hand. Inte på antikvariat. Inte ens på antikvariska nätbokhandlar. Nu är jag ju förstås inte inne och söker efter den på Bokbörsen och Tradera varenda vecka, så jag har säkert missat flera exemplar. Det verkar som om jag inte är den enda som jagar boken. Den finns inte på biblioteket längre. Den finns väl på olika universitetsbibliotek kanske, sådana som samlar allt som ges ut.

Men nu när min brorsdotter fyllde sju år för ett par veckor sedan, och jag var där på kalas så tittade jag lite i hennes bokhylla. Och vad stod väl där om inte "Bröllopet i Marsipanien"! Min svägerska har alltså haft boken i alla år! Men hon har inte vetat om att jag letade efter den. Men nu har jag alltså fått läsa om den. Det blev ju inte samma upplevelse som när jag var liten, men det är en rolig saga och Burra har attityd. Och jag gillar illustrationerna också. Tänk att jag inte visste att det var Inger Edelfeldt som låg bakom dem förrän jag började leta efter boken på nätet.

(Vad tycker min brorsdotter om boken då? Hon som ju har boken i sin hylla. Hon gillar den inte.)

Ännu mer osannolikt än att min eftersökta bok bara dök upp så där var en sak som hände igår. Jag var på loppis i onsdags. De hade fått in en stor mängd engelska pocketböcker och det var mycket jag kunde tänka mig att läsa. Bland annat köpte jag flera böcker av Annie Proulx, men en av dem lämnade jag kvar eftersom jag redan hade den. Trodde jag. Det visade sig att det inte var den jag hade, utan en annan. Så igår gick jag tillbaka till samma loppis för att köpa "Accordion Crimes". Då fanns den inte kvar, men jag kollade så klart igenom alla böcker och längst fram i stället för barnböcker stod – "Bröllopet i Marsipanien"! Lyckliga dag! Men vad är chansen för det? Den fanns inte där i onsdags, det vet jag. Och så snart efter att jag hittade ett exemplar att låna, efter att ha letat i många år. Kommer det vara så nu att "Bröllopet i Marsipanien" dyker upp överallt hädanefter?

3 kommentarer:

  1. Jag älskar det osannolika i allt detta. Och är så glad att du äntligen hittat den. Om det är så att den dyker upp överallt för du gärna köpa en till, eftersom Sara är intresserad av att ha ett exemplar.

    SvaraRadera
  2. Dubbelgångaren ;)7 december 2019 kl. 22:43

    ... läser detta detta samtidigt som din syster och jag pratar om denna händelse och tycker det låter märkligt bekant. Hade inte läst titeln på din sida :)

    SvaraRadera